VEDENJUONNIN VAIKUTUKSET IHOOSI JA ELIMISTÖÖSI

Ihmisen elimistössä on vettä n. 60 % painosta. Kehomme tarvitsee pysyäkseen kunnossa vettä siis joka päivä! Vettä tarvitaan mm. ruoansulatukseen ja imeytymiseen, syljen muodostukseen, ravinteiden kuljetukseen ja kehon lämpötilan ylläpitämiseen. (Kun kehomme kuumenee; hikoilemme). Jokainen solummekin on suurimmaksi osaksi vettä. Ja jos ei juo tarpeeksi, solut kuivuvat ja olonheikkenimisen lisäksi koko kroppa kuivuu, myös ihokin.

Ihomme, joka on elimistömme suurin elin pinta-alaltaan, tarvitsee siis toimiakseen kunnolla vettä. Iho sisältää paljon vettä itsekin ( paitsi ihan viimeiset kerrokset ihon pinnalla, joista vesi on jo haihtunut, jotka ovat ns. ”kuollutta solukkoa”). Ihomme myös muodostaa ikäänkuin suojamuurin, mikä estää liiallisen nesteiden poistumisen. Nestehukka saa ihomme näyttämään kuivemmalta ja ryppyisemmältä, ja tätä pystytään ehkäisemään sopivalla nesteytyksellä. Neste pitää siis ihosolut pehmeinä ja kimmoisina! Lisäksi riittävä vedenjuonti parantaa koko elimistön kuona-aineiden poistoa ja hapenottokykyä, myös ihonkin! Kaiken kukkuraksi ihon väri paranee ja hehkuu terveemmän näköisenä! Eli sananlasku; vesi vanhin voitehista pitää siis paljonki paikkaansa, ainakin sisäisesti nautittuna!

Toki koko elimistö kiittää tästä; esim. päänsärkyyn kannattaa kokeilla ennen lääkkeisiin tarttumista lasillisella vettä. Samoin, jos olo on nuutunut tai heikko. Vesi auttaa enenkaikkea munuaisia toimimaan paremmin, joten elimistömme myrkyt poistuvat nopeammin. Myös ruoansulatus paranee ja ummetus vähenee. Vesi antaa virtaa myös lihaksille, sillä solut, joissa nesteet ja elektrolyytit eivät ole tasapainossa näivettyvät, mikä voi johtaa lihasten uupumiseen. Kun lihassoluissa ei ole riittävästi nestettä, ne eivät toimi niin hyvin, jolloin suoritukset voivat kärsiä. Vesi auttaa toki myös kontrolloimaan painoa. Vaikkei se toki ihmelääke painonpudotukseen yksistään ole, on painonpudottajat jo vuosia nauttineet sitä runsaasti, sillä suurten kalorimäärien korvaaminen vedellä hyödyttää - lasillinen vettä auttaa näläntunteen iskiessä, ainakin seuraavaan ateriaan asti!

Mikä on sitten riittävä määrä? Sanoisin, että n. 1,5 - 2 l , riippuen mitä muuta suuhunsa pistää ja kuinka paljon hikoilee päivän mittaan. Mutta vettä kannattaa juoda tasaisesti päivän aikana, eikä yhdellä kulauksella kaikkea, sillä muuten tästä seuraa vain turvotusta, kun ”ylimääräinen” vesi tihkuu hiussuonista kudoksiin. - Viimeinen kulaus kannattaa juoda puolta tuntia ennen nukkumaan menoa, sillä jos juo paljon juuri ennen kuin nukahtaa, on aamulla vuoren varmasti mojovat silmäpussit edessäsi, kun katsahdat peiliin! Tämä johtuu hitaasta solunestekierrosta, kun nukumme,emmekä liiku yöllä. Hikoiltaessa ja hellepäivinä tarvitsemme noin litran verran vettä vielä enemmän, sillä hikoilu poistaa nestettä hurjasti.

Mutta kannattaa muistaa, että vedenjuonnissakin liika on aina liikaa, eli ylenpaltiinen juominen ( yli 4-5 l/pvä) ei ole enää terveellistä. Tällöin veren natriumpitoisuus heikentyy, josta voi seurata mm. välitöntä tajuttomuutta.

Jos  sinusta siis tuntuu siltä, että sinun pitäisi juoda enemmän, tässä on muutama vinkki, jotka lisäävät nesteiden nauttimista ja pääset osalliseksi veden hyödystä;

  • Juo jotain joka aterialla ja välipalalla
  • Juo aina, kun janottaa; se on aivojen tapa ilmaista, että elimistössäsi ei ole tarpeeksi nestettä
  • Juo juomia, joista pidät, sillä silloin juot automaattisesti enemmän, jos myös tykkäät mausta. ( Poikkeuksena tähän kerrottakoon kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat, jotka vain poistavat elimistöstäsi vettä, samoin alkoholi)
  • Syö enemmän kasviksia ja hedelmiä. Niissä on itsessään korkea vesipitoisuus ja eniten vettä löytyy mm. kurkusta, vesimeloonista ja tomaatista
  • Pidä juomapulloa mukanasi, missä liikutkin; autossa, työpöydällä tai laukussa
  • Valitse tarpeitasi vastaavia juomia. Jos esim. yrität laihduttaa, nauti mieluummin vettä tai muita kalorittomia juomia

Itse tykkään vedestä tosi paljon. Omasta mielestäni se on ainoa janon sammuttaja. Ja mikä parasta, täällä Suomessa lähestulkoon ilmaista! :)

Kesäisin terveisin,

Sanna